Den patetiske stackars Holm
Posted by hell-manFeb 22
Skidskyttar står lägst på skalan, det vet läsare av denna blogg. Frågan är dock om inte individen Stefan Holm är ännu mycket patetiskare än t.o.m. sporten skidskytte.
Han har uppenbarligen grava mindervärdighetsproblem, och den stora måltavlan för dessa problem är Patrik Sjöberg.
Holm kan inte fatta, inte acceptera, att enligt varenda tänkbar definition, så är han inte i närheten av en lika bra höjdhoppare, som Patrik Sjöberg var.
- Patrik Sjöberg utomhus: 242 cm
- Patetiske Holm utomhus: 236 cm
SEX centimeters skillnad på de höjderna, det är ungefär som att bli varvad i ett 800 meterslopp, typ.
- Patrik Sjöberg inomhus: 241 cm
- Patetiske Holm inomhus: 240 cm
Ojdå, bara EN centimeters skillnad, men likväl en centimeter. En centimeter ÄR en centimeter.
… Dessutom slog Patrik Sjöberg världsrekord, och det utomhus. Holm? Skulle inte tro det.
Det hela är barnsligt enkelt. Den som hoppar högst är bäst, och Sjöberg hoppade hysteriskt mycket högre än Holm.
Holm i stället, han har en hemsida som är något av det mest skrattretande jag någonsin sett. Det är siffror i parti och minut, om allt och lite till, och hela tiden med inriktningen att överbevisa de som påstår att höjdhopparna i dag är så mycket sämre än höjdhopparna var på Sjöbergs tid, och särskilt är inriktningen förstås att påskina att Holm kan mäta sig med Sjöberg.
… Det sistnämnda “löser” Holm genom listor på vem som hoppat flest gånger över 230 cm.
Ungefär som att den som haft LÄNGST fotbollskarriär har varit den bäste fotbollsspelaren, typ:
X: “- Jag har nu spelat en tävlingsmatch mer än Pelé gjorde, så nu är jag en större fotbollsspelare än han var!”
Y: “- Men du har ju mest spelat i division fyra, det är klart det inte kan jämföras!”
X: “-Snicksnack, 848 X är bättre än 847 Pelé!” (hypotetisk siffra, vet inte hur många tävlingsmatcher Pelé spelade)
Det är skrattretande!
Dylika mätningar kan vara lite småroliga om det handlar om något statiskt, som exempelvis vem som har gjort flest mål i allsvenskan. Inte vem som gjort flest mål över huvud taget, för då jämför man plötsligt helt olika saker med varandra, exakt det Holm sysselsätter sig med.
I går menar så Holm att han passerade Sjöberg. Då hoppade nämligen Holm över 230 cm för 119:e gången, att jämföra med Sjöbergs 118 gånger över den höjden.
… Dagen till ära hade Holm sett till att få nr 119 på bröstet.
… OCH han hade låtit trycka upp en specialtröja med texten: “119 Holm är fler än 118 Sjöberg”.
Om detta märkliga sätt att agera på, fick Holm i går frågor från Svenska Dagbladet. På frågan om varför han ville markera så, svarade patetiske Holm:
“- För mig var det inte så allvarligt, mer en kul grej. Och det var han som började.”
Jösses. Någon bör upplysa patetiske Holm om att man normalt slutar leka i sandlådan klart innan man nått tvåsiffrig ålder.
Han mår helt klart inte bra, pojken Holm. Jag tror rätt säkert att han kan besöka vilket dagis som helst i Forshaga och fråga kidsen vem som anses bäst när de hoppar längd i gungorna (om man får göra sådant i dag, i trygghetsnarkomanernas Sverige): den som hoppat längst av alla, eller den som flest gånger varit över en längd som får anses som en minimilängd om man vill kunna anses som en bra gunghoppare. Svårt att gissa vad kidsen kommer svara, not! Redan i tidig dagisålder förstår man att den som hoppar längst, högst eller vad det för tillfället handlar om, han eller hon är också bäst.
Patetiske Holm gillar ju tydligt siffror. Jag skulle vilja höra honom plocka fram två uppgifter:
… Dels hur lång tid det har krävts för honom att nå sina 119 hopp över 230 cm, respektive hur lång tid det krävdes för Sjöberg att få ihop sina 118 sådana hopp. Alltså, tiden mellan deras respektive första och “sista” (Holms sista över 230 cm lär vi ju inte ha sett) hopp över 230 cm.
… Dels hur många tävlingar det har krävts för Holm för att komma över 230 cm 119 gånger, respektive hur många tävlingar det krävdes för SJöberg för att göra det 118 gånger.
Ty, det är ju som så, att patetiske Holm dels har haft en väsentligt mycket längre karriär än Sjöberg, och dels dessutom varit väsentligt mycket mindre skadedrabbad. Vi kan gå tillbaka till det skruvade fiktiva fotbollsexemplet, och i stället likna patetiske Holms sätt att räkna, med om en fotbollsspelare plötsligt skulle få för sig att påstå att den som haft längst karriär också har varit den bäste fotbollsspelaren. Njae, inte helt rimligt.
Och så har jag sparat det bästa till sist. Om man ska anamma Holms sätt att mäta prestationer, så kan man naturligtvis välja vilken höjd som helst att mäta från, exempelvis 238 cm, och då ser det ut så här:
- Patrik Sjöberg över 238 cm: 13 gånger
- Patetiske Holm över 238 cm: 2 gånger
Case closed! Den som hävdar att Stefan Holm är en bättre höjdhoppare än Patrik Sjöberg var, är inte riktigt klok.
Relaterat: Aftonbladet, Expressen, DN, SvT.
Technorati Tags: sport, idrott, friidrott, stefan holm, holm, patrik sjöberg, sjöberg, rekord, sviter, världsrekord, höjdhopp, pajkastning, personbästa, siffror, statistik
Svenska bloggar om: sport, idrott, friidrott, stefan holm, holm, patrik sjöberg, sjöberg, rekord, sviter, världsrekord, höjdhopp, pajkastning, personbästa, siffror, statistik


17 comments
Comment by IT-chefen on February 22, 2008 at 2:25 pm
Stefan Holm är ljusår bättre än Patrik Sjöberg.
Patrik Sjöberg är bara en patetisk knarkare som med stor sannolikhet var dopad under hela sin karriär. Dessutom hade han inte psyke att prestera på mästerskap precis samma åkomma som herr Hell-Man brukar beskylla diverse utövare för bland annat skidskyttar.
Stefan Holm är en hjälte och Sveriges absolut bästa friidrottare någonsin
Comment by Lundin on February 22, 2008 at 2:27 pm
Holm är förvisso en demon i det ytterst trevliga och givande programmet På spåret, men håller helt med om att hans jämförelser och “bevis” på att han skulle vara bättre än Sjöberg är puerila.
Comment by Ulf Thunberg on February 22, 2008 at 3:37 pm
Det var värst vilken hög agitationsnivå Du har! Det är ju bara idrott!En avfärdande rolig kommentar hade räckt. Vad jag och andra medelålders inte förstår med bloggare är a) så mycket – för mycket – ord b) så små problem eller händelser som tas upp.
Respekterar Din höga agitationsnivå för det stora problemet Palestina, dock.
Hälsningar
Ulf T
Comment by Chroffe on February 22, 2008 at 5:06 pm
Hell-man,
så sant så sant – fan vad skönt att läsa efter alla gånger man svurit över den kortväxte fan. Dock glömde du ett par grejer:
- Holms fantastiska förmåga, i traditionell svensk anda, att vara absolut sämst när det gäller.
- Holms patetiska och frånstötande segervrål varje gång han passerar typ 2.20
- Hans (och medias) ständiga referenser till hans kroppslängd – men HALLÅÅ, det handlar inte om höjdhopp i förhållande till egen längd, det handlar om vem som hoppar högst. Basta.
- frisyren – fånglägerscutten med utstående öron jämfört med Sjöbergs sköna svall.
Glömmer aldrig sommarkvällen när Sjöberg satte världsrekord på Stadion. Stort…
/C
Comment by Knallert on February 22, 2008 at 6:52 pm
Kul text, Holm är en liten tomte.
Hell-Man du får dagens Bajsvagga av mig, fem plus alltså
Comment by hell-man on February 22, 2008 at 11:54 pm
IT-chefen: Sanslösa fabler som knappt går att bemöta. Dopningbiten kan vi älta till Fan avlöser oss. Väljer vi hållningen att inte godta Sjöbergs resultat p.g.a. risken att han var dopad, så måste vi förhålla oss likadant till alla resultat, inklusive Holms. Det funkar inte. Sjöbergs mästerskapsfrossa får du allt exemplifiera om jag ska ta den på allvar. Min bild är inte alls den. Visst presterade han sina bästa resultat, rent höjdmässigt, i andra sammanhang, men ungefär hur liten (stor) tror du exempelvis att pressen var på honom på Stadion den klassiska kvällen? Dessutom presterade han ju resultat på mästerskap, om än utan att hoppa sina högsta höjder.
Lundin: Stort att få dig att medge detta. Det är ett bevis så gott som något på att Holm är en stolle.
Thunberg: Hehe, väljer att ta det positivt! “Bara” idrott? Det får du allt ta och ompröva.
Dock, är du med mig om Palestina så tar jag all annan kritik med en klackspark. Hur viktigt höjdhopp än kan vara, hur viktigt det än kan vara att skidskytte är en skitsport, och så vidare, så är det ingenting mot Palestinafrågan.
Chroffe: Hållerr i sak med dig, men du uttrycker dig på ett sätt som jag skulle ha avhållit mig från. Lite gränsfall ett par gånger, men som Holm själv skulle ha sagt, det var Holm som började.
Knallert: Stort att få dagens bajsvagga! Ett ord som vid googlande inte går att finna ett enda annat exempel på. Jag är något helt nytt, något helt unikt!
Comment by TyfonMaze on February 23, 2008 at 5:55 am
OJ!
MUAHAHAHA tillåt mig små-le
Här är en kille/tjej som inte vet vad han/hon snackar om! Varför holm hade en tröja med 119 var att sjöberg sa -han ska inte tro att han är något bara för han hoppat 1,30 en gång. Nu har holm hoppat över 1,30 fler gånger än sjöberg.
Läste bara fram till 119 i ditt inlägg, orkade inte läsa mer bullshit längre men hoppas att det står längs ner: skojade bara
Vilket är det största idrottsevenemanget OS skulle de flesta säga, har han något OS-guld snortberg?
Comment by michelangelo on February 23, 2008 at 8:01 am
Tjena!
Ingen av dessa herrar tillhör mina favoriter men jag undrar lite över en del du skriver men väljer ut vad som är en liten godbit:
“Ty, det är ju som så, att patetiske Holm dels har haft en väsentligt mycket längre karriär än Sjöberg” Vad bygger du detta på? Sjöberg hade väl en karriär som pågick i så där 15 år. Om Holm då har haft en väsentligt längre karriär borde han väl ha hållit på i minst sådär 25 år på hög internationell nivå? Holm har väl snarare haft en kortare karriär hittills?
Sen kan man ju fundera på Chroffes uttalande:
“- Holms fantastiska förmåga, i traditionell svensk anda, att vara absolut sämst när det gäller.” Men killen har väl ändå tagit OS-guld på ett helt fantastiskt vis? Om det är att underprestera så vet i tusan vad man ska göra för att lyckas!
Holm och Sjöberg är båda två ganska fåniga men ändock två av våra bästa friidrottare genom tiderna. Det är kul att Hell-man hakar på mediadrevet i sin blogg. Då har ju både de och Holm lyckats med det som de ville.
Comment by Mustiq on February 23, 2008 at 9:39 am
Holm har väl aldrig sagt att han är en bättre höjdhoppare än Sjöberg, det han säger är att han hoppat över 230 fler gånger än Sjöberg.
Och varför väljer han just den höjden, jo för Sjöberg påpekat denna höjd för Holm en gång i tiden. Båda får väl anses vara kvar på dagisnivå.
Men att Holm menar att det inte varit “en stor grej” för honom är ju bara löjligt varför gör han sej då besväret att trycka upp t-shirt och be om denna spec nummerlapp. Det verkar ju som han gått runt i alla dess år och bara räknat hur närmare han är.
Att Sjöberg är den bättre höjdhopparen tvivlar väl inte någon på.
Comment by Thomas on February 23, 2008 at 10:05 am
Patrik Sjöberg över 238 cm: 13 gånger
Stefan Holm över 238 cm: 2 gånger
det säger väl allt vem som har varit bäst ?…
Stefan Holm är ett föredöme av många skäl, allmän bildad etc men “övertrampet” i Globen var inte speciellt smart….
Det upplevdes lite patetiskt minst sagt !
Hoppa istället 2.43 så kan vi börja snacka !
Patrik Sjöberg är den bästa höjdhopparen av de två !
Världsmästaren från Malmö
Comment by Conny on February 23, 2008 at 2:05 pm
Med tanke på att Holm är betydligt kortare än Sjöberg så tycker jag Holm gör en större bedrift. Hade han haft längden “med sig” så är jag övertygad om att Holm hade varit uppe på världsrekordslängder.
Sedan kan Holm hålla huvudet högt i och med att han är en förebild att tala om, istället för knarkaren och skummisen Sjöberg.
Comment by Swixten on February 23, 2008 at 5:46 pm
Go Pundar-Patrik!!!
Comment by IT-chefen on February 23, 2008 at 11:10 pm
Det är betydligt hårdare dopingkontroller nu än det var på Sjöbergs tid.
Stefan Holm har betydligt fler mästerskapsmedaljer än Sjöberg och dessutom ett OS guld vilket jag tycker är det största man kan vinna som idrottsman speciellt i en gren som höjdhopp där det gäller att vara på topp exakt rätt dag.
Det du skriver om längd på karriärer stämmer inte alls. Sjöberg la inte av förens han var över 35 och Holm är inte 32 ännu…
Sedan att Sjöberg har hoppat högre än Holm är väl ingen som ifrågasätter…
Comment by Glennfibak on March 2, 2008 at 10:43 pm
Vad ingen verkar ta i beaktning är att Sjöberg var dopad under hela sin karriär liksom alla andra rekordfriidrottare under den tiden. Det är ju ingen slump att han åkte dit för kokain och att han blev “skadad” strax innan sina sista mästerskap. Risken att åka dit i ett dopingtest var för stor, men ett smart sätt att fortfarande få sponsorer. Odopad är Holm bättre!!
Comment by hell-man on March 3, 2008 at 10:43 am
Nu har det trillat in åsikter/kommentarer i den här tråden, som gör att jag känner det tvunget att ta mig tid att replikera, om inte annat så som motvikt till en del mer eller mindre öppna anklagelser.
TyfonMaze: Vet inte hur jag ska kunna svara något vettigt på sådan gränslös dumhet. Vill du ha något vettigt sagt får du nog göra ett nytt försök.
michelangelo: Jag är väl inte glasklar på punten om Sjöbergs karriär, versus Holms dito. Med facit i hand är det nog så att de haft minst lika långa karriärer. En liten efterhandskonstruktion bjuder jag ändå på. Som jag ser det hade Sjöberg en väsentligt kortare världselitkarriär, till stor del för att han var mer skadedrabbad. Det är ju inget som kan läggas Holm till last – han rår ju inte för att han har varit mindre skadad – men det påverkar ändå väldigt mycket vad de två lyckats uppnå. Sjöberg kom dit han kom med väsentligt mycket kortare sammanhängande skadefria perioder. Holm har, trots en väsentligt mindre problemdrabbad karriär, inte ens kommit i närheten av Sjöbergs nivå. Det säger för mig en hel del om skillnaden mellan dessa bägges kapacitet och kvalitet.
“Men killen har väl ändå tagit OS-guld på ett helt fantastiskt vis? Om det är att underprestera så vet i tusan vad man ska göra för att lyckas!”
Holmfantasterna har där ett starkt trumfkort, det är det ingen tvekan om. Ett OS-guld är ett OS-guld, är ett OS-guld. Normalt. Men, jag kan samtidigt inte säga att alla OS-guld är alldeles fantastiska. Dels har vi idrotter som bågskytte och annat trams, med typ noll konkurrens. Ett OS-guld i sådana grenar kan jag inte jämföra med ett OS-guld på exempelvis 100 m. Dels har vi variationer över tid, inom grenarna, och där kommer höjdhoppet in i bilden. Att säga att ett OS-guld på “Holms tid” skulle vara fullt jämförbart med ett OS-guld på “Sjöbergs tid”, det är närmast infantilt. SJöberg tog två OS-silver, varav ett blott 19 år gammal, och slog dessutom utomhusvärldsrekord på en nivå som ännu i dag är fantastiskt, och som Stefan Holm aldrig någonsin kommer att komma i närheten av (det är jag beredd att ta gift på). Holm har lyckats, det är det inget snack om, men därifrån till att klassa honom som jämförbar med Sjöberg (eller ännu värre, som BÄTTRE än Sjöberg), är steget miljarders miljarders ljusår. Det går inte, det är omöjligt.
“Holm och Sjöberg är båda två ganska fåniga men ändock två av våra bästa friidrottare genom tiderna. Det är kul att Hell-man hakar på mediadrevet i sin blogg. Då har ju både de och Holm lyckats med det som de ville.”
SÅ må det däremot vara, men det bjuder jag dem på.
Mustiq: Håller med dig i stort, men jag tycker nog att Holm många gånger kan tolkas som att han vill ses som den bättre höjdhopparen av de två, med sina inflikningar om sitt OS-guld, om dopningproblematiken på 80-talet (en argumentationsnivå som han förtjänar allt förakt för), och med sitt tjafs om antal 2,30-hopp.
Thomas: Kan bara instämma!
Conny: Tjafset om Holms längd är nästan lika patetiskt som Holms insinuerande om dopningsbiten. De tävlar väl för fan inte i vem som hoppar högst i relation till sin längd?!?! Pinsamt.
Och förebildstjafset är ungefär lika pinsamt. Sjöberg kan hålla sitt huvud extremt högt, han också. Jag vill fan inte ha en värld med bara felfria människor. Jag ser Sjöberg som en väsentligt mycket ärligare person, mer äkta än Holm, och det tillmäter jag mycket stort värde.
Swixten: på tal om dagisnivå, typ…
IT-chefen: Du faller in i Holmargumentationen. Dopningsinsinuationerna är inte värdiga.
Sedan detta med mästerskapsmedaljer. Hur räknar du då? Var drar man gränsen? Vid SM-nivå, eller vad? Sjöberg har tre OS-medaljer, Holm har en. I VM-medaljer utomhus står det 1-1 mellan dem (Sjöberg guld, Holm silver), trots att det på Sjöbergs tid hölls utomhus-VM blott vart fjärde år, mot numera vartannat. Som frisk och tillhörande världseliten kan man nästan hävda att Sjöberg bara fick uppleva ett utomhus-VM. Hur många sådana har Holm haft på sig för sin enda medalj (silver)? Men visst, om vi ska nedlåta oss till att gå ner och räkna inomhusmedeljer, eller EM-medaljer, ja då har Holm FLER medaljer än Sjöberg, vad nu det visar.
Glennfibak: Din kommentar är på en nivå som jag kanske egentligen borde stoppa, men jag ska vara storsint och i stället kapa dig jäms med fotknölarna. Påståendet att Sjöberg var dopad hela sin karriär förpassar dig till bottennivån i den här tråden, med bred marginal. Med den inställningen, vilka idrottare kan vi då någonsin lita på? Vem ska sätta ribban för vilka idrottare som ska misstänkliggöras? Det blir sinnessjukt. Skaffa dig ett liv!
Och vad gäller kokainet så blir det bara ännu fånigare.
1. Var Sjöberg aktiv när han togs för kokainbruk och -innehav?
2. Vad säger hans eventuella bruk av kokain om hans renhet under idrottandet? Med din hållning finns det en och annan svensk superstjärna (plus många, många fler), exempelvis inom tennisen, som borde dras klart mycket mer i skiten än Sjöberg. Det håller inte.
Comment by Glennfibak on March 4, 2008 at 2:13 am
Du kan absolut argumentera för glennefrillans oskuld, alla vi andra vet att han var dopad. Kokainet var ju naturligtvis inte något han tagit för att höja prestationen när han torskade dit, det var snarare som att ta några läkerol efter år av dopingmissbruk. Vad andra idrottsmän petat i sig och inte är ju ointressant här, det är Sjöberg vi diskuterar. Faktum kvarstår oxo att han blev “skadad” veckan innan sina sista mästerskap när det började hårdna i dopingkontrollerna. En välkänd smitningsmanöver.
Comment by hell-man on March 4, 2008 at 9:17 am
Glennfibak: Du befinner dig på en intelligensnivå som inte förtjänar att bemötas.